ZŠ Olešská

Od 1.11.2022 – 31.10.2025 je naše instituce realizátorem projektu „Šablony I. OP JAK“ s registračním číslem CZ.02.02.XX/00/22_002/0002932, který je spolufinancován Evropskou unií. Projekt je zaměřen na personální podporu, vzdělávání pracovníků a inovativní vzdělávání žáků. Celková výše podpory činí 3 284 389,00,- Kč.

 


 


"

 




 

 

 

Od září 2021 je na naší škole realizování projekt CZ.02.3.X/0.0/0.0/20_081/0021171

 

 "ŠABLONY III. PRO ZŠ OLEŠSKÁ", který je spolufinancován Evropskou unií.

 

Popis projektu: Díky financování z prostředků EU může škola zaměstnat školního speciálního pedagoga,jedná se o personální podporu po dobu 24 měsíců. Dále škola získala prostředky na realizaci projektového dne ve výuce, na který si díky projektu můžeme přizvat odborníka z praxe. 

 



 

 

Od 1. 4. 2019 – 30. 11. 2019 je naše instituce realizátorem projektu s registračním číslem CZ.07.4.67/0.0/0.0/17_054/0000956

Multimediální učebna ve výuce základní školy, který je spolufinancován Evropskou unií.

Projekt řeší nevyhovující vzdělávací prostory pro výuku předmětů jazyků, čtenářské gramotnosti a přírodních věd. V rámci projektu tak dojde k vybudování odborné multimediální učebny. Celková výše podpory činí 2.401.706,- Kč.

Projekt je realizován díky zapojení do MAP II.



 

Od září 2019 je na naší škole realizování projekt CZ.02.3.68/0.0/0.0/18_064/0014489

 "ŠABLONY II. PRO ZŠ OLEŠSKÁ", který je spolufinancován Evropskou unií.

Popis projektu: Díky financování z prostředků EU může škola zaměstnat školního speciálního pedagoga a školního asistenta ve školní družině – jedná se o personální podporu po dobu 24 měsíců. Dále škola může nakoupit 10 mobilních zařízení (tabletů či notebooků) a v rámci ŠD vést kroužek zaměřený na vzdělávání s využitím ICT. Poslední oblastí je podpora pegagogů ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím vzájemné výměny zkušeností mezi pedagogy z různých škol/školských zařízení.  

 


Od září 2017 do srpna 2019 byl na naší škole realizování projekt CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_023/0005754

"ŠABLONY PRO ZŠ OLEŠSKÁ", který je spolufinancován Evropskou unií.

Popis projektu: Díky financování z prostředků EU může škola zaměstnat školního speciálního pedagoga na 0,5 úvazku – jedná se o personální podporu po dobu 24 měsíců. Dále celkem jedenáct pedagogů může absolvovat odborné kurzy (akreditované kurzy Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků), každý v délce 32 hodin v oblastech Čtenářská gramotnost, Matematická gramotnost, Cizí jazyky a Mentoring. Poslední oblastí je odborně zaměřené setkávání a spolupráce s rodiči žáků ZŠ.

Hlavní cíle projektu: podpora společného vzdělávání dětí a žáků , osobnostně profesní rozvoj pedagogů a spolupráce s rodiči dětí a žáků.

 


 

  

Od 1. 5. 2018 – 31. 12. 2018 je naše instituce realizátorem projektu  CZ.07.4.67/0.0/0.0/16_036/0000513 s názvem

„Vybavení učebny přírodních věd a vybavení učeben cizích jazyků“, který je spolufinancován Evropskou unií.

Projekt řeší nevyhovující vzdělávací prostory pro výuku odborných předmětů na naší základní škole, v rámci projektu tak dojde k jejich modernizaci. Celková výše podpory činí 2.457.912,13,- Kč.

 

 


 

Od srpna 2018 je naše škola realizátorem projektu CZ.07.4.68/0.0/0.0/17_045/0001155 s názvem

"Otevřené dveře do Evropy", který je spolufinancován Evropskou unií.

Projekt je zaměřen na kombinaci následujících témat: osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání dětí a žáků, usnadnění přechodu dětí z MŠ do ZŠ, podpora extrakurikulárních aktivit, spolupráce s rodiči dětí a žáků.

Prezentaci ze stáže pedagogů ve Finsku si můžete prohlédnout ZDE (zveřejněno 22. 5. 2019).

Prezentaci ze stáže pedagogů na Maltě si můžete prohlédnou ZDE (zveřejněno 28. 11. 2019).

Prezentaci ze stáže pedagogů v Portugalsku si můžete prohlédnout ZDE (zveřejněno 29. 11. 2019).

Prezentaci ze stáže pedagogů v Dánsku si můžete prohlédnout ZDE (zveřejněno 30. 1. 2020).

Prezentaci ze stáže pedagogů v Řecku si můžete prohlédnout ZDE (zveřejněno 18. 11. 2020).

 

Projekt "Otevřené dveře do Evropy" je realizován díky existenci "MAP Rozvoje vzdělávání II na území MČ Praha 10"

 


Název projektu: "Maják – síť kolegiální podpory"

Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68 /0.0/0.0/16_010/0000517

Stručný obsah projektu:

Projekt řeší vytvoření sítě center kolegiální podpory (CKP), která budou podporovat pedagogy při získávání a předávání dobrých zkušeností, přístupů a metod ve výuce předmětů fyzika a chemie se zaměřením na motivaci a rozvíjení zájmu žáků o tyto předměty. Využity budou dobré praktické zkušenosti zahraničních pedagogů a českých pedagogů napříč celou ČR. Na realizaci projektu se budou podílet a aktivit jednotlivých CKP se účastnit pedagogové ZŠ a SŠ z celé ČR, z regionu působení zapojených CKP.

https://www.ssisdk.cz/projekt-majak-sit-kolegialni-podpory/ 

 

 


  

 


<

VÝSTUPY: 

 

 


 

 

Školní čtenářské kluby

Říká se, že dnešní děti nečtou – je tomu skutečně tak? Pokud ano, je možné tento stav změnit? Proč je důležité, aby děti četly? Jak rozvíjet dětské čtenářství? Jaké knížky baví dnešní děti? Jak čtenářské aktivity zakomponovat do běžné výuky?

 

 

Na tyto otázky naše škola hledá odpovědi v projektu „Školní čtenářské kluby: inkluzivní prostředí pro rozvoj čtenářské a jazykové gramotnosti“, v němž budeme s podporou Nové školy, o. p. s., po dobu dvou let pracovat spolu s dalšími devíti pražskými základními školami. Všichni společně zaměříme svou pozornost mimo jiné i na to, jak rozvíjet čtenářství u dětí, které doma nemluví česky, případně zda mohou čtenářské kluby pomoci jejich zdokonalování češtiny. Projekt je financován z prostředků Operačního programu Praha – pól růstu ČR a běží v období 1. 8. 2016 – 30. 6. 2018.

Naše společná přesvědčení o dětském čtenářství

  • Rozvíjet čtenářství můžeme jen u dětí, které poznaly radostný zážitek z četby.
  • Každé dítě potřebuje při své čtenářské cestě průvodce.
  • Čtení je potřeba věnovat čas.
  • Čtenářská gramotnost je základním předpokladem školního i životního úspěchu dětí.

 

V naší škole se od října 2016 schází čtenářský klub otevřený přibližně 12 dětem z prvního stupně, z nichž část tvoří děti s odlišným mateřským jazykem. Děti se ve formátu volnočasové aktivity potkávají jedenkrát týdně na dvě vyučovací hodiny. Cílem setkávání je vytváření čtenářského společenství. V centru tohoto společenství je bohatá nabídka knih a čtení. Čtenářský klub vedou dva manažeři – kmenový pedagogický pracovník školy a externista se znalostí dětské literatury a čtenářství z jiné organizace (nejčastěji z dětského oddělení veřejné knihovny).

Cílem klubu je pozitivně ovlivňovat členy v jejich vztahu ke knihám a čtení, přenést kladný postoj ke čtenářství i do jejich osobního života a tím alespoň částečně kultivovat i jejich domácí prostředí. Klub je vybaven podsedáky a kusovými koberci, křeslem. Ve chvílích samostatného tichého čtení odpoutání se od lavic umožní vyhledat každému žákovi pohodlnou pozici, což je jedno ze základních pravidel pro rozvoj čtenářství velmi osvědčené metody RWCT Dílna čtení. Centrem bude ale především vybavená knihovna, pro mnoho žáků je to věc, na kterou nejsou z domova zvyklí, nepatří mezi předměty běžné, tedy ani nijak pro život důležité. Knihovna s vyrovnanými barevnými hřbety knih, kolem níž se žáci srocují, vybírají si knihy, neformálně si je doporučují, knihy vyjímají, prohlížejí a zase vrací zpět – to je ideál každého čtenářského klubu.

Náplň klubu již od počátku zakládáme na třech stěžejních čtenářských aktivitách: sdílení vlastního čtenářství spolu s doporučováním si četby navzájem (zde klademe důraz na vrstevnické doporučování, které je hlavním faktorem při výběru knihy a v motivaci k četbě vůbec), půjčování knih domů – podle jasně daných pravidel, která si každá škola individuálně nastaví –  a přímá práce s knihou během samotné schůzky s důrazem na samostatné čtení knih dle vlastního výběru formou dílny čtení, resp. přímá práce s knihou formou čtenářských lekcí. Ve čtenářském klubu budeme kromě pravidelné činnosti organizovat i schůzky s odlišnou náplní. Jedná se o Den otevřeného klubu, kdy jsou pozváni rodiče či spolužáci, resp. ostatní učitelé naší školy, návštěvy osobností v klubu a scénické čtení v klubu.

Čtenářský klub nemá být příjemným a inspirativním prostředím jen pro děti, nýbrž i pro paní učitelku, která jej vede. Nedílnou součástí její spolupráce s ostatními zaměstnanci v projektu je totiž průběžná metodická podpora. Její osobní metodička jí pomáhá připravovat klubový program tak, aby děti bavil, sledoval konkrétní čtenářské cíle a byl (časem) dobře využitelný i v běžné výuce. Smyslem projektu totiž není jen oněch přibližně 12 dětí docházejících do klubu, ale především postupné ovlivňování celého školního prostředí směrem k otevření se čtenářství a jeho prostoupení výukou i jiných oblastí než výhradně českého jazyka. Klubová setkání umožňují pedagožkám vyzkoušet postupy či metody, k nimž by se v běžné výuce třeba neodhodlaly, ať z důvodu vysokého počtu dětí ve třídě, nejistoty v metodě nebo nutnosti beze zbytku splnit cíle hodiny. Čtenářský klub je kroužkem i pro paní učitelky, resp. knihovnice – když se něco nepodaří, nevadí J. Slepá cesta nebo chyba jsou příležitostí pro zlepšení. Je však nezbytné se zastavit v reflexi setkání nad tím, proč se něco nezdařilo, hledat cesty, jak to příště zkusit znovu lépe.

Navazujeme na tříleté zkušenosti mimopražského projektu „Brána ke vzdělávání“ financovaného v rámci Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost. Spolu s námi budou dále taje dětského čtenářství (tentokrát však na druhém stupni) prozkoumávat zástupci dalších mimopražských 27 základních škol, a to v projektu financovaném v Operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání.

Více informací o našem společném snažení, inspiraci i mnoho knižních anotací a lekcí využitelných ve výuce, najdete na www.ctenarskekluby.cz nebo na facebooku Školní čtenářské kluby.